vasael.ir

کد خبر: ۱۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ - 18 May 2019

معرفی کتاب | فقه مدیریت شهری (جلد سوم، مدیریت شهری)

وسائل ـ اگر حاکم عادل جامعه اسلامی تشخیص دهد که شهرداری می تواند اموال خود را در غیر ماموریت های پیشین نیز هزینه کند، این امر به منزله ایجاد ماموریت جدیدی برای شهرداری توسط حاکم عادل است که طبق فرض، مصلحت مردم نیز به انجام این ماموریت توسط شهرداری تعلق گرفته است. بنابراین صرف این اموال در این ماموریت در فرض مذکور جایز بوده و در راستای ماموریت های شهرداری است.

به گزارش خبرنگار وسائل، کتاب هفت جلدی فقه معرفی کتاب| فقه مدیریت شهری (جلد سوم، مدیریت شهری)مدیریت شهری که به همت جمعی از نویسندگان (مصطفی دری، علی شریفی، مسعود بُندار،سید اباذر علوی گنابادی،محمد مهدی عمادی، غلامرضا حلوانی، محمدرضا ملایی، علیرضا اسدی،ياشار صدری، عبدالله حیدری، رجبعلی فهیمی، حمید ایزانلو، محمد رجایی گیلانی) در سال 1394 و با همکاری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، به رشته تحریر در آمده است.

 

جلد اول این کتاب به مقدمات و کلیات و سایر مجلدات به سایر ماموریت های شهرداری پرداخته است. فصل هايي که در هر جلد آن به آنها پرداخته شده، به قرار ذیل هستند:

 

1-مقدمات و کلیات: مشتمل بر مقالاتی است که به ادله پرکاربرد و مبانی فقه مدیریت شهری می پردازند.

2-مدیریت عمومی:در این جلد،  به مقالات و مسائلی که در رابطه با مسائل عمومی مدیریت مانند رانت و رانت خواری مطرح هستند، می پردازند.

3-مدیریت شهری: مشتمل بر مقالات و پاسخ های تفصیلی به پرسش هايي است که به مسائل عمومی شهر می پردازند.

4-عمران و شهر سازی و حمل و نقل و ترافیک: مشتمل بر مقالات و پاسخ های تفصیلی به سوالاتی که به مسائل اختصاصی این دو بخش می پردازند. مسائلی نظیر عوارض ساختمان و تغییر کاربری و توسعه، معماری مساجد و علایم ترافیکی از این قبیل هستند.

5-خدمات شهری: مسائلی از قبیل سد معبر، دستفروشی، جمع آوری و مالکیت زباله ها، ریختن فاضلاب در سطح شهر و... از جمله مطالب این بخش محسوب می شوند.

6-فرهنگی ـ اجتماعی: مسائل مرتبط با حوزه زنان، تبلیغات شهری،برگزاری مراسمات، مددجویان و کمک های عمومی از این جمله محسوب می شوند.

همچنین در پایان هر مجلد، استفتائاتی پیوست شده است که برای عموم علاقمندان بسیار راهگشا می باشد.

 

مدیریت شهری، یکی از شاخه های مدیریت است که مسائل مختص به خود را در بر می گیرد؛ به عنوان مثال، مباحث مرتبط با عوارض شهری، تنها با شاخه مدیریت شهری مرتبط بوده و به سایر شاخه های مدیریت، ارتباط مستقیم ندارد.

 

مباحث مرتبط با مدیریت شهری، در دو بخش کلیات و رانت قابل تقسیم است این تقسیم البته به اصطلاح اهل فن، جامع و مانع نیست بلکه صرفا برای تبویب سوالات مطرح شده در کتاب صورت گرفته است، لذا می توان در تقسیمی دیگر، اقسام دیگری را نیز به آن ها افزود.

 

 

کلیات

 

  • مقدمه
  • مصرف درآمد های شهرداری در پروژه های خارج از وظایف شهرداری
  • مقاله مشروعیت مجازات های مصوب کارگزاران حکومتی
  • مشروعیت مجازات مصوب شهرداری ها
  • درخواست انجام عمل خیر از ارباب رجوع به جای پرداخت وجه
  • برپایی غرفه های محل و مزاحم تردد شهروندان
  • مقاله بررسی فقهی حکم جریمه تاخیر در عوارض و مطالبات شهرداری ها
  • جرایم خسارت دیرکرد عوارض شهرداری
  • احکام مربوط به ایجاد مزاحمت
  • سهل انگاری از جانب قانون گذاران در جهت جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه

در بخش کلیات، از مباحثی سخن گفته می شود که به بخش خاصی از مدیریت شهری مرتبط نیست، بلکه در تمام شاخه های مدیریت شهری قابل طرح است.

 

به عنوان مثال، بحث از مشروعیت یا عدم مشروعیت مجازات های مصوب شهرداری ها، از سویی از اختصاصات مدیریت شهری است و از سوی دیگر، در تمام شاخه های مدیریت شهری قابل طرح بوده و اختصاص به بخش خاصی از آن ندارد.

 

مباحثی همچون سهل انگاری قانون گذاران در جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه، حکم جریمه دیرکرد عوارض شهری، مصرف درآمدهای شهرداری از پروژه های خارج از وظایف مدیریت شهری و احکام مرتبط با مزاحمت، از دیگر عناوینی است که در این بخش بررسی شده است.

 

 

رانت

 

  • مقدمه
  • ایجاد رانت در جهت تاسیس اماکن تجاری و خدماتی
  • اخذ وجه در برابر دادن مشاوره از سوی مدیران شهرداری دادن مجوز به سرمایه داران به ضرر شهروندان

 

از دیرباز یکی از مسائل مهم مدیریت عمومی، پیدا کردن راهی برای نظارت بر مدیر و جلوگیری از سوء استفاده وی از موقعیتش به نفع خود یا نزدیکانش است.

 

کشورهای پیشرفته، با طرح سیستم های چندگانه و چند لایه نظارتی، سعی دارند تا امکان سوء استفاده مدیر از موقعیت خود را به حداقل برسانند این مسئله در مدیریت شهری نیز خود نمایی می کند.

 

اطلاعات ویژه ای که مدیران شهری از وضعیت پروژه ها و تغییر کاربری های شهری دارند، آن ها را در معرض استفاده از رانت اطلاعاتی قرار می دهد. در بخش دوم تلاش شده تا برخی از مسائل اختصاصی موضوع رانت خواری که صرفا مرتبط با مدیریت شهری است مطرح شود./602/241/ح

 

معرفی کتاب| فقه مدیریت شهری (جلد سوم، مدیریت شهری)

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۵:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۰:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۵۵:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۱۴:۰۲